Twijfels over gesprek van Schiphol en El Al-piloten
Twijfels over gesprek van Schiphol en El Al-piloten
AMSTERDAM - Het feit dat de piloten van de in de Bijlmer verongelukte El Al-Boeing konden zien dat er een motor was verdwenen, voedt de twijfels over de weergave van de gesprekken die gevoerd zouden zijn tussen de piloten en de verkeersleiding op Schiphol.
De bewonersvereniging Kelbergen in de Bijlmer heeft al eerder gezegd geen genoegen te nemen met de transcriptie van die gesprekken. De bewoners hebben een advocaat in de arm genomen om de RLD te dwingen de band met gesprekken te laten horen.
Volgens de transcriptie heeft de bemanning niet gemeld dat men motor 4, de rechter buitenmotor, niet meer aan de vleugel zag hangen. Wel meldt de bemanning kort na haar mayday-noodoproep dat motor 3, de rechter binnenmotor, in brand staat. Even later zegt men 'we lost engine number 3 and number 4', wat Schiphol opvat als 'motor 3 en 4 zijn uitgevallen'.
Het maakt een groot verschil of motoren uitvallen of afbreken. In het eerste geval is er weinig gevaar, in het tweede geval gaat ook de besturing deels verloren en is het vliegtuig bijna niet meer in staat om te landen. Dat laatste was bij het El Al-toestel het geval. Had men dat geweten, dan had men wellicht niet over de Bijlmer gevlogen, zegt El Al.
De bemanning heeft dat zeer waarschijnlijk geweten maar volgens de transcriptie niet met zoveel woorden doorgegeven. Dat zou op z'n minst zeer onzorgvuldig zijn. Om het toestel te kunnen begeleiden moet Schiphol immers weten hoe goed bestuurbaar het nog is.
Volgens El Al heeft de bemanning onafgebroken te maken gehad met een brandmelding van motor 3. Dat kan in de cockpit de indruk hebben gewekt dat motor 3 nog aan de vleugel hing, terwijl motor 4 dus zichtbaar afwezig was. Een melding dat een motor echt was verdwenen is in de transcriptie niet te vinden. Het gekke is echter dat de politie van Huizen kort na het afbreken van de motoren naar Schiphol belt om te vragen of er een vliegtuig in nood zit en dan te horen krijgt dat een vliegtuig 'een' motor heeft verloren. Dat Schiphol over 'een' motor spreekt is niet goed verklaarbaar, tenzij men zich baseert op wat de bemanning mogelijk heeft gemeld.
Ooggetuigen
Het gesprek tussen de verkeersleiders op Schiphol en de El Al-bemanning werd op zondagavond 4 oktober niet uitsluitend in de verkeerstoren en de cockpit gevolgd. Een paar buitenstaanders beweren delen van het gesprek gehoord te hebben, maar wat zij hoorden is niet in de transcriptie terug te vinden.
Op Schiphol zelf bij voorbeeld moest de brandweer zich gereedmaken voor een noodlanding van de El Al-machine. Terwijl hij op de aankomst van het toestel wachtte, stemde een van de brandweerlieden af op het noodkanaal. De dag na de ramp herinnerde hij zich nog goed wat er werd gezegd: "Na een korte stilte is plotseling een van de bemanningsleden van het El Alvliegtuig te horen. 'Mayday mayday, no flight control', zegt hij." Een paar seconden later stortte het vliegtuig neer. De woorden mayday mayday lijken niet erg belangrijk, maar in de transcriptie staan ze niet.
Van groter belang kan zijn wat student J. Keuter in Hilversum hoorde. Keuter zag vanuit zijn zolderraam in de verte de jumbo, ongeveer twee minuten nadat de motoren zijn afgebroken. Hij greep zijn radio met luchtvaartband. Het eerste dat hij de crew hoorde zeggen is "We have an emergency, engine 3 and 4 out and problems with controls" . .. 3 and 4 engine inoperative (..slecht verstaanbaar.., waarschijnlijk: 'intending' of 'returning') landing'. Waar de RLD dus iets onverstaandbaars op de band zegt de hebben staan, hoorde Keuter duidelijk 'problems with controls'. Volgens de RLD spreekt de bemanning pas zes minuten later, vlak voor de crash, over 'a controlling problem'. Dan is het al te laat om het vliegtuig op een andere koers te zetten. Maar zes minuten eerder had die wetenschap over besturingsproblemen nog zeker wel aanleiding kunnen geven om het toestel niet meer uitgebreid over Amsterdam te laten vliegen.
https://www.trouw.nl/home/twijfels-over-gesprek-van-schiphol-en-el-al-piloten~be24f4aa/
Reacties
Een reactie posten