Opinie: Een vierde aanvliegroute voor Schiphol? Daar is helemaal geen ruimte voor
Opinie
Het Rijk maakt plannen voor een herindeling van het luchtruim. Onderdeel daarvan is een nieuwe, vierde aanvliegroute vanuit het oosten naar Schiphol over de provincies Gelderland, Utrecht en Noord-Holland.
Bij deze vierde aanvliegroute gaan vliegtuigen uit het oosten naar een vast punt, de zogenoemde ‘fix’, waarna ze achter elkaar via een vaste ‘aanvliegbuis’ naar Schiphol dalen. Naast aanvliegbuizen komen er ook vaste stijgingsbuizen, uiteraard op andere plaatsen.
Door deze concentratie van vliegroutes zouden zo min mogelijk mensen geluidhinder ondervinden. Maar als je onder een vaste vliegroute woont ben je de klos. Tot 1828 meter hoogte wordt zo veel mogelijk om kwetsbare functies op de grond heen gevlogen, zoals woonkernen en natuurgebieden. Boven deze grens wordt de kortste route gekozen.
Beleidsmatig koppelt deze grens zo het vliegverkeer los van de overlast die het op de grond veroorzaakt. In werkelijkheid zorgt ook vliegverkeer boven 1828 meter voor veel overlast in een kilometers brede strook op de grond. Naar schatting zullen ruim 1,3 miljoen mensen meer vliegtuiggeluid ervaren door een vierde aanvliegroute, volgens de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers. Hierdoor en door uitstoot van giftige stoffen lopen deze mensen kans op gezondheidsschade.
Lokale bestuurders staan aan de lat voor een ‘gedragen uitwerking van de luchtruimherziening’, staat in de Voortgangsbrief Luchtruimherziening van 19 december 2022. Zij hebben de onmogelijke taak om aanbevelingen te doen over de locatie van de vliegroutes. Nieuwe vliegroutes zullen altijd overlast geven, waar ze ook komen. Het zoekgebied is dichtbevolkt en omvat veel verspreide woonkernen, natuur- en stiltegebieden.
Ook zullen nieuwe vliegroutes gewenste woningbouw in de weg zitten. Er is nu al een tekort aan woningen en de bevolking zal verder groeien. Lokale bestuurders kunnen veel tijd, capaciteit en moeizame discussies besparen door nu al te concluderen dat de vierde aanvliegroute er helemaal niet kan komen.
Volgepropt luchtruim
Op 5 juni 2024 nam de Tweede Kamer een motie aan om experts en omwonenden nut en noodzaak van een vierde aanvliegroute te laten beoordelen. In het Plan-MER Luchtruimherziening werd al in 2021 geconcludeerd dat de herziening van het luchtruim met een vierde aanvliegroute vooral de weg vrijmaakt voor groei van de luchtvaart en minder bijdraagt aan leefbaarheid en duurzaamheid. Volgens de Luchtvaartnota kan het aantal vliegbewegingen doorgroeien naar 800.000 in 2050. In het hoofdlijnenakkoord van het huidige kabinet staat dat doorgroei van Schiphol mogelijk is op langere termijn.
Voordat nut en noodzaak van een vierde aanvliegroute kan worden beoordeeld, moeten we eerst de vraag stellen wat we willen. Willen we het Nederlandse luchtruim volproppen met vliegtuigen onder het mom ‘goed voor de economie’, of willen we een land waar gezond en prettig te leven valt, ook door onze kinderen?
Klimaatkosten
‘Goed voor de economie’ is niet hetzelfde als ‘goed voor de luchtvaart’. Momenteel draagt 30 procent van de directe vliegverbindingen met Nederland niet bij aan de Nederlandse economie. Als klimaatkosten worden meegenomen, zijn vooral vluchten met veel overstappers zelfs slecht voor de economie.
Het is hoog tijd om te stoppen met het pamperen van de luchtvaart en in te steken op het welzijn van de mensen. Luchtvaart is immers geen doel maar een middel om ons welzijn te ondersteunen. Daarom, voorkom een vierde aanvliegroute en laat de luchtvaart krimpen.
Reacties
Een reactie posten